dr mostafa javideh

من مصطفی جاویده، دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته نرم افزار در دانشگاه علم و صنعت و دارای مدرک دکترای مدیریت کسب و کار از دانشگاه تهران هستم. علاقه مند به مطالعه و تحقیق در زمینه های مختلف از تاریخ و فلسفه گرفته تا مفاهیم مهندسی نرم افزار و یا حوزه های مختلف مدیریت هستم. در دوره تحصیل معمولا شاگرد اول بودم و آموختن و یاددادن به دیگران در جهت رشد و پیشرفت انها همواره یکی از علایقم بوده است. از آنجا که معتقد هستم مباحث اخلاقی یکی از ریشه های رشد و تعالی انسان است، سالیانی است با دوستانم در حوزه فلسفه و عرفان و علوم عقلی به درس و بحث می پردازم.

یکی از افتخاراتم، پروژه تحقیقاتی کشف هوشمند جرم برای شناسایی سارقین از منزل مبتنی بر الگوی سرقت بود که با عزیزانی مثل دکتر کیوان پور و دوست عزیزم سیامک ابراهیمی سالیانی برای آن تلاش کردیم. یکی از خروجی های آن مقاله ای شد که خوشبختانه در دنیا با استقبال روبرو شد و در حال حاضر در بیش از 120 مقاله بین المللی به آن ارجاع داده شده است. حاصل تحقیقات و مطالعاتم در این زمینه منجر به پایلوت این پروژه در استان تهران و قزوین و کرج شد که با دقت بالای 80 درصد سارق را به درستی شناسایی میکرد. درنتیجه این تحقیقات در نهایت از سوی انجمن ملی نخبگان کشور به عنوان دانشجوی نخبه انتخاب شدم.

این علاقه مندی به مفاهیم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و کشف جرم در من باعث شد تا در شرکت کاسپین گروه هوش تجاری را تشکیل دهم و با همکاری دوستانم در این گروه به خصوص دکتر عشقی پروژه های متعددی در زمینه هوش تجاری راه اندازی کردم از جمله پروژه کشف هوشمند تقلب در بانک پارسیان که خوشبختانه به دلیل خصوصیلت منحصر به فرد آن، این پروژه از سوی سازمان پدافند غیرعامل مورد تشویق قرار گرفت.

با توجه به سابقه و علاقه ای که به برنامه نویسی داشتم، سالیانی به عنوان مدیر تیم معماری نرم افزاری در شرکت کاسپین موفق به حل مسائل مشکل در حوزه مفاهیم غیرکارکردی نرم افزاری در پروژه های مختلف شدم. از جمله در پروژه ملی سیستم جامع بانکداری متمرکز لوتوس هم به عنوان مدیرمعماری آن و هم در مقطعی به عنوان مدیر کل پروژه تلاش فراوانی به خرج دادم و در به نتیجه رساندن این پروژه ملی نقش آفرین بودم. این پروژه که حاصل زحمات یک گروه حدود 200 نفره در طی 7 سال تلاش فراوان بود، در سال 94 در بانک پارسیان عملیاتی شد و هنوز نیز عملیاتی است که یکی دیگر از پروژه هایی است که به آن افتخار می کنم.

در سال 96 بود که با توجه به محبوب شدن مفاهیمی مانند بانکداری باز و شرکت های فینتکی ایده راه اندازی بستر بانکداری باز به ذهنم آمد که با همکاری ئوستان و همکارانم به خصوص پویا حسینی موفق به راه اندازی بستر بانکداری باز کبالت شدیم که امروزه یکی از برترین محصولات در این حوزه است. همچنین از سال 97 که به عنوان معاون فنی شرکت کاسپین انتخاب شدم پروژه های بزرگ بسیار دیگیری مانند اینترنت بانک و موبایل بانک، سیستم پارس به عنوان محصول بانکداری شرکتی و سیستم امنی چنل بانک پارسیان به عنوان بانکداری دیجیتالی رو رهبری کردم.

با توجه به اعتقادم به مفهوم کایزن به معنای بهبود مستمر به دنبال شناخت ریشه های موفقیت و رشد در حوزه سیستم های نرم افزاری حرکت کردم که منجر به تحقیق و مطالعه در حوزه های فرایندی و علاقه مندی به مفاهیم چابکی و تولید ناب و سبک های مدیریتی شد. از این رو پس از دریافت مدارک بین المللی در این حوزه ها به تدریس دوره های اسکرام و اجایل و چارچوب های چابکی برای سازمان های بزرگ شد. از جمله این فعالیت ها می توان به ترجمه کتاب چارچوب چابک مقیاس پذیر(SAFe) به عنوان محبوب ترین چارچوب چابک برای سازمان های بزرگ با همکاری دو تا از همکارانم خانم ها صوری و اردستانی شد که این کتاب نیز یکی از دستاوردهای دوست داشتنی و مورد افتخار بنده است.

در این سال ها با موشکافی عوامل شکست پروژه ها و سازمان ها به این نتیجه رسیدم که ریشه مشکلات به ضعف مدیران و عدم انتخاب سبک مناسب مدیریتی برمیگردد. از این رو شروع به مطالعه در این حوزه و آموختن از اساتید دانشگاه تهران کردم. حاصل آن شناخت ایده و سبک مدیریت بدون زور و اجبار دکتر گلسر و مدیریت کیفی دکتر دمینگ شد. این رویکرد را به عنوان زیربنای تمام حوزه های مدیریتی خود انتخاب کردم که در آن به جای تمرکز بر پاداش و تنبیه برای ایجاد انگیزه های بیرونی بر احترام به افراد و شکوفایی انگیزه های درونی متمرکز می شود.

این روزها نیز با محبوب شدن راه اندازی استارتاپ ها در بین جوانان به شناسایی عوامل شکست آنها پرداختم و به این نتیجه رسیدم که مشکل اصلی این شرکت های کوچک نیز، عدم تمرکز بر خلق ارزش برای مشتری و عدم توانایی در مدیریت محصول است. از این رو هم در جهت کمک به سازمان های بزرگ در مدیریت موفق محصولات خود و هم کمک به این شرکت های کوچک جهت رشد و موفقیت خود، دوره ای جامع در حوزه مدیریت محصول تبیین کردم و این دوره را بارها برای سازمان ها و یا شرکت های کوچک استارتاپی آموزش دادم که هر بار با استقبال بسیار خوبی روبرو شدم.

از آنجا که مشکلات و ضعف بازاریابی نیز یکی دیگر از معضلات اصلی در شکست استارتاپ هاست که به دلیل اوضاع اقتصادی و مشکلات مالی تشدید نیز شده است است، به تازگی کتابی در حوزه بازاریابی ترجمه کرده ام که در مراحل انتهایی نشر است. در این کتاب سعی شده است با تبیین مفاهیم بازاریابی و ارائه راه­کارهایی رایگان یا تقریبا رایگان در حوزه بازاریابی دیجیتالی در رفع این نقیصه به سازمان ها کمک کند که امیدوارم مورد قبول اهل فن قرار گیرد.