رویدادها و دوره ها

ارائه کوتاه از مفاهیم و اصول چارچوب معماری بانکداری BIAN

صنعت بانکداری در راستای یک توافق عمومی است.

امروزه با توجه به حجم بالای تغییرات و نیاز به چابکی و نوآوری در صنایع مختلف به خصوص صنایع بانکی، لزوم استاندارد سازی چارچوب های اجرایی در این صنایع بیش از پیش احساس می شود.

از این رو BIAN با رویکردی سرویس گرا تلاش کرده است در گام اول سیستم های بانکی را در قالب برخی Service Domain ها مدل نماید.

به عبارت دیگر از آنجا که رفتار یک سیستم می تواند با توجه به شرایط آن متفاوت باشد به جای تمرکز بر فرایند محوری Process_Oriented بر روی سرویس محوری Service_Oriented تمرکز کرده است و برای این کار خود مدل قابلیت یا Capability_Model را توسعه داده است.

این نگاه همانند آن است که برای شهرسازی مستقل از آنکه در شهر چگونه از نقطه ای به نقطه دیگر می رویم لازم است که در آن بیمارستان، آتش نشانی، پارک، پارکینگ و … تعبیه کنیم (مدل قابلیت) سپس بر مثلا مسیر رسیدن از نقطه الف به نقطه ب که به نوعی یک رفتار و فرایند است توجه نمود.

از این رو در BIAN 18 الگوی رفتاری Functional_Pattern معرفی نموده است و هر رفتار بانکی را در این 18 مدل خلاصه می نماید و سپس برای هر کدام از این 18 مدل تعیین می کند که چه عملیاتی به طور کلی مجاز است.

ارائه بنده در میان جمعی از دوستانم در شرکت کاسپین در مورد این استاندارد را به اشتراک می گذارم امیدوارم با توجه به محدودیت منابع فارسی در این زمینه مورد پسند واقع شود:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *