مقالات و دستنوشته ها

خطر فرسودگی شغلی (کارزدگی)

از هر 5 کارمند متعهد سازمان یک نفر در خطر فرسودگی شغلی (کارزدگی) قرار دارد

کارمند بسیار با انگیزه ای را در نظر بگیرید که عاشق کار خود است. فردی با تعامل بالا، حرفه ای و فداکار که ساعتهای طولانی کار می کند تا ضرب الاجل های کاری رعایت شوند. چرا باید چنین فردی دچار فرسودگی شدید شغلی شود؟ چرا باید احساس خستگی جسمی و روحی و افسردگی داشته باشد؟

تحقیقات نشان می دهد 70 درصد کارکنان احساس تعهد کاری ندارند. تعهد سازمانی بالا مزایای زیادی همچون افزایش بهره وری، کیفیت، امنیت شغلی دارد اما ممکن است منجر به استرس بالا در فرد شود

در نظرسنجی دانشگاه ییل، 1 نفر از 5 نفر علیرغم حس بالای تعهد شغلی، حس بالای فرسودگی شغلی را نیز تجربه کرده بودند یعنی علاقه و انگیزه بالا به همراه استرس و ناامیدی بالا. این افراد بیشترین میزان ترک سازمان را داشته اند حتی بیش از افراد بدون تعهد.

مدیران برای کاهش این استرس و ترک سازمان، باید اهداف را واقع بینانه کنند، فشار کاری افراد توانمند را متعادل کنند و از نظر مالی و از نظر حس همدلی و دوستی آنها را حمایت کنند. همچنین به کارمندان اجازه دهند در ساعات غیرکاری از فضای کار دور باشند مثلا با اجتناب از ارسال ایمیل پس از ساعت کاری، عدم کار در آخر هفته ها و تشویق به استراحت منظم برای ناهار در اواسط روز.

به مدیران خواندن این مقاله را پیشنهاد میدهم:

https://lnkd.in/dAFGC3x

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *